Mockba (= Moskou) - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sandra Frank - WaarBenJij.nu Mockba (= Moskou) - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Sandra Frank - WaarBenJij.nu

Mockba (= Moskou)

Door: sandraenfrank

Blijf op de hoogte en volg Sandra

03 December 2012 | Rusland, Moskou

Een verschil met St. Petersburg is dat de mooie plekken in Moskou niet voor het oprapen liggen. Ze zijn er natuurlijk genoeg, maar je moet er naar zoeken. Gewoon dwalen door de stad is de beste manier om Moskou te verkennen. Op deze manier kwamen we terecht bij het Gorky park, waar er gedurende de hele dag muziek uit de speakers knalt. Een park waar je kan schaatsen, skaten, wandelen en meer. Extra bijzonder die dag was de witte deken die het park volledig bekleedde, de eerst sneeuw in Moskou was gevallen!
Hoewel de Russische kou tot nu toe best meeviel, hebben we het in Moskou flink koud gehad. Op onze eerste dag stond er uiteraard een dagje 'Red Square' op het programma. Op een gegeven moment hadden we het zo koud, dat we alleen nog maar kon denken aan ons warme bedje in het hostel. De overige dagen, gewapend met bijna alle kleding aan die we bij ons hebben, ging het stukken beter. Toen Sasha (Russisch meisje die ik ontmoet heb in Turkije) in een bar haar jas uitdeed, kwam er een groen jurkje met korte mouwtjes onder vandaan. Daar zaten wij dan met onze vijf lagen...
Op het Rode Plein vond ook een trouwreportage plaats. De bruid droeg een wit bontjasje over haar jurk, wat er nog enigszins galant uitzag. De man echter, droeg over zijn pak een dikke Puma-jas. Tegen die foto's wil je toch niet de rest van je leven aankijken?! Die dag hebben we ongeveer zo'n twintig blauwbekkende bruidsparen gezien, waardoor we ons steeds meer gingen afvragen waarom je in Rusland eind november gaat trouwen. Een opvallend gebruik was ook dat het bruidspaar zich op een gegeven moment omdraait en beiden een glas over zich heen gooien (vergelijkbaar met het bruidsboeket in Nederland). Een gozer die voorbij liep, kreeg nog net geen glas op zijn hoofd.
De zoetigheden in Rusland zijn opvallend goed. We hebben heerlijke dingen gegeten, zoals croissants met amandelspijs en warme puddingbroodjes. Van zulke producten kan de prijs overigens best oplopen. Een op het oog onweerstaanbaar chocolaatje waartoe ik me heb laten verleiden, moest 207 roebel (meer dan 5 euro) opleveren.
Van tevoren verwachtten we een stad vol chaos, corruptie en misdaad. Achteraf vonden we dit best meevallen. De stad heeft meer laagbouw dan wij verwachtten. We hebben wel veel dronken mensen gezien. Dat de stad enorm groot is, konden we ook merken aan het feit dat er in ons hostel meerdere mensen verbleven die te ver bij hun werk vandaan wonen om dagelijks heen en weer te rijden.
Onze laatste dag in Moskou stond vooral in het teken van de voorbereidingen van onze treinreis. We hebben tassen vol noedels, crackers, groenten (waaronder paprika's afkomstig uit Honselersdijk), chips en koekjes ingeslagen. Dinsdag 27 november om 21:35 uur is onze trein vertrokken. In onze wagon zitten slechts zes passagiers, allemaal toeristen. Twee vrienden uit Zweden, een meisje ook uit Zweden, een man uit Nieuw-Zeeland en wij. Regelmatig krijgen we ook bezoek van een Zwitser die eersteklas reist. We zoeken elkaar veel op om bijvoorbeeld te eten, drinken (vooral wodka en bier) en praten. Zo ongeveer om de vier uur stopt de trein. Wanneer we geluk hebben, staan er mensen op het perron die van alles verkopen; broodjes, complete maaltijden, eieren, koekjes, vis en worst. Frank is bij een stop met de Zweedse jongens in zijn onderbroek naar buiten gegaan (het is ongeveer -15 graden). We hebben ook lootjes getrokken (toch nog een soort van Sinterklaas, al was het in dit geval alvast voor kerst) en zijn hiermee de uitdaging aangegaan om tijdens een stop iets te kopen om een ander mee te verblijden voor ongeveer 50 roebel (iets meer dan een euro). Die dag hebben we ons beziggehouden met het maken van kerstversieringen om onze wagon op te vrolijken. Best verrassend wat er nog allemaal te maken valt van lege blikjes, verpakkingen en tijdschriften. Toen we op een avond bij elkaar zaten, kwam er een Koreaan langs. Het enige woord wat zowel hij als wij kenden, was 'wodka'. Hij kwam nuchter binnen en ging ongeveer een half uur later lam naar zijn eigen wagon (zijn zoon moest hem komen ophalen). Op deze manier komen we onze dagen in de trein wel door!

• 03 December 2012 - 12:45

Jack:

Mooie verhalen!!!
    Ik zag al op het nieuws dat er in 50 jaar niet zoveel sneeuw was gevallen in 1 keer als afgelopen week in moskou. Zo te horen worden we hier in Nederland nog niet echt gemist verder..

Geniet ervan!!!

• 03 December 2012 - 13:04

Sander:

Heel mooi!

Jullie treinreis klinkt iets anders dan die van mij maar het is een mooie ervaring he?

Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat en veel plezier in Mongolië!

• 03 December 2012 - 15:02

Gré En Piet:

Wauw, wat een belevenissen. Ik kan me voorstellen dat jullie intens genieten.
    Ik ben eigenlijk best een beetje jaloers op jullie.
    Tot horens
    Gré

• 03 December 2012 - 15:05

Piet & Gré:

Hallo Frank en Sandra, leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reis.
    Luek ervaringen in Moskou. We gaan ervan uit dat jullie op dit moment al in Mongolië zijn, van waar het Moskou verhaal is verzonden. We kijken al weer uit naar de ervaringen daar.
    Veel plezier samen.

• 03 December 2012 - 15:35

Lize:

Wat een avontuur! Echt heel gaaf om te lezen.... En zo een stukje mee te kunnen beleven. San, wat geweldig dat je dit zo allemaal doet.

X

• 03 December 2012 - 17:03

Margreet En Eric:

Sannie, en natuurlijk Frank.

Geweldig om te lezen!
    Zo herkenbaar bepaalde dingen: vooral die wodka, wodka, wodka.....wat kunnen die Russen zuipen he!
    Ik geniet er erg van zo jullie avonturen te lezen.

Dikke kus

• 08 December 2012 - 20:23

Huib:

Een leuk verslag! En ook een aantal hele mooie foto's! Die sprong tussen de twee bomen: prachtig.
    En ook leuk die met andere reizigers in de coupé. Het ceadeautje gelukt?
    Het zal nog wel even koud blijven dus die 5 lagen blijven er nog een poosje in?

Geniet van het volgende deel.

• 11 Juni 2013 - 10:32

De Superkip:

Hey frenkel en uiteraard ook sandra, hier spreekt de superkip, hoest daar in al die apelanden? Ik heb een aantal verslagen van julllie zitten lezen, het gaat er heftig aan toe begrijp ik wel. Wij hopen dat jullie het waanzinnig naar je zin hebben, en nog ontzettend veel plezier hebben samen. Gr de kippies.